Strijd om personeel is funest voor werkgever en werknemer
Nieuwe cijfers van het CBS laten zien hoe groot de krapte op de arbeidsmarkt is. Hierdoor is er een verschuiving van nieuw personeel werven naar behouden van bestaand personeel. Ton Schoo, loopbaancoach bij Margolin, reageert op dit nieuws.
Wapperen met extraatjes vergroot mismatch op arbeidsmarkt
De schaarste op de arbeidsmarkt neemt toe en organisaties duikelen over elkaar heen om werknemers binnen te halen. Werkgevers halen alles uit de kast om werknemers in te lijven en verliezen uit het oog of er wel sprake is van een juiste match tussen werkgever en werknemer. Dit stelt Ton Schoo, loopbaancoach bij Margolin, onderdeel van Zorg van de Zaak Netwerk. Vanwege de groeiende krapte op de arbeidsmarkt wapperen bedrijven in de concurrentieslag om nieuwe, kwalitatief goede werknemers steeds meer met opgepluste secundaire arbeidsvoorwaarden.
Afleiding van het werk zelf
Schoo noemt enkele bizarre voorbeelden: ‘De ten dode opgeschreven vaste aanstelling is weer helemaal terug. Net als welkomstbonussen, abonnementen, parkeerplaatsen bij de deur, representatieve auto’s en uitjes. Maar ook een vrij te besteden individueel budget van in totaal 17,05% van je bruto salaris, dat onder andere bestaat uit de vakantie- en eindejaarsuitkering en levensloopbijdrage. Hartstikke leuk, volop aandacht voor extraatjes maar het schiet door. Het leidt potentiële werknemers enorm af van waar het eigenlijk om zou moeten gaan: het werk zelf.’
Schoo merkt dat werknemers die door extra’s zijn gelokt er vaak achter komen dat het werk onbevredigend voor ze is. ‘De toenemende focus op secundaire arbeidsvoorwaarden vergroot de mismatch op de arbeidsmarkt. Deze mismatch zorgt ervoor dat zowel werknemer als werkgever niet goed tot zijn recht komt, met productie- en inkomstenverlies tot gevolg. Bovendien zorgt het opnieuw opengooien van de sollicitatieprocedure voor extra kosten. Allemaal onnodig’, aldus Schoo.
Schoo adviseert werkgever en werknemer om de inhoudelijkheid van het werk te laten prevaleren boven de lokmiddelen. Het gaat uiteindelijk om arbeidstevredenheid. Betekenisvol werk, bevlogenheid, eigen regie, ontplooiingsmogelijkheden en een goede werk-privé balans zijn belangrijke factoren voor gelukkige medewerkers. Schoo: ‘Natuurlijk moet je je profileren als interessante werkgever, maar benadeel jezelf niet door de nadruk te leggen op allerhande extraatjes. Die vergroten immers de kans dat jij en de werknemer van een koude kermis thuiskomen.’